Artysty, którego prace zdobią m.in. wejście do British Muzeum.
Jego dzieła możemy zobaczyć w Santa Cruz de Tenerife – Per Adriane, zdobią Paryską dzielnicę La Défense (wejście do Uniwersytetu) – Ikaria, Wielki Toskańczyk, Tyndareos; Park Olimpijski w Lozannie – Corazza, Piazza Monte Grappa w Rzymie – Bogini Rzymu, Abuta na Hokkaido – Tsuki-no-hikari (Światło księżyca); repliki dzieła stoją w Scheveningen (na wydmach, w pobliżu muzeum Beelden aan Zeee) i w Poznaniu. W Mediolanie możemy zobaczyć – Fontanny Centaura, w Rzymie radują nasze oczy również wrota Bazyliki Santa Maria degli Angeli e dei Martiri.
Igor Mitoraj to jedyny współczesny Artysta, który dostąpił zaszczytu stworzenia fontanny w Wiecznym Mieście- Rzymie. A mowa o Dea Roma – bogini uosabiającej to niebywałe miasto. Te wspaniałe działo artysta wyrzeźbił w trawertynie z Tivoli – tym, którego używał sam Bernini, tym z którego zbudowane są wieczne mosty i pałace zawieszonego w starożytności miasta, a które żyje we współczesnej jaźni całego świata, jako mekka kultury i europejskiej cywilizacji.
Igor Mitoraj "odczuwał" trawertyn, bo tak należy oddać jego osobisty stosunek do tego materiału. Dla Mistrza trawertyn był materiałem najbliższym naturze, Ziemi (wiecznej z perspektywy człowieka) i siłą rzeczy traktował go jako symbol "wieczności" Rzymu. Dea Roma stała się tym samym pomostem pomiędzy przeszłością, a przyszłością miasta.
Mitoraj sam tworzył swoje symbole i do nich wracał, będąc narratorem własnej rzeczywistości, emocji, własnej historii, dlatego tak często widujemy powtarzające się motywy w jego pracach. Są niczym litery jego własnego alfabetu.
Artysta, w swojej twórczości czerpał z tradycji antyku, przedstawiał go jednak w ludzkiej współczesnej formie, gdzie ideał naznaczony był bólem życia, niedoskonałością. Jego rzeźby ukazują prawdę o życiu, o życiu w którym piękno, dobro, kroczy ramię w ramię z bliznami jakie pozostawia codzienność. O jego dziełach mówi się, iż są doskonałe w swej niedoskonałości. Artysta ukazuje prawdziwe oblicze natury ludzkiej, piękne, harmonijne i zdeformowane jednocześnie. Ukazuje rozdźwięk pomiędzy skrajnościami i tęsknotę za upragnioną doskonałością - wewnętrznym spokojem.
Polska sztuka współczesna nie zna drugiego tak trwale i wyraźnie zapisanego na kartach historii sztuki Artysty jak Igor Mitoraj. Mistrz wielkiego formatu. Perfekcjonista, inspiracja całych pokoleń miłośników i twórców sztuki.
By zrozumieć twórczość Igora Mitoraja warto przeczytać książkę Agnieszki Stabro "IGOR MITORAJ . Polak o włoskim sercu" . Mieliśmy przyjemność i poznać Mistrza, i poznać wiele opracowań na jego temat. Biografia Pani Agnieszki jest w naszym odczuci najbliższa Mistrzowi.
Niestety artysta zmarł 6.10.2014, co sprawiło nam olbrzymią przykrość, zwłaszcza, że zmarł w urodziny naszej prezes OPUS UNICUS Gallery of Art- a tak jak ona/my kochał Paryż, i Rzym jednocześnie, skrajności wydawało by się nie do pogodzenia. Starożytne piękno z jego bliznami współczesności.
Rzeźby Igora Mitoraja stanowią stałą ekspozycję kolekcji prezentowanej przez Fundację Opus Unicus. W tym roku przypada 10 rocznica śmierci Igora Mitoraja, lecz on dzięki swojej spuściźnie jest wiecznie żywy i każdego dnia obecny w naszej rzeczywistości. AVE MAGISTER
コメント